Kuivakäymälän hoito – yksittäisen mökkiläisen helpoin tapa huolehtia Kukkia-järvestä

2.6.2021

Kuivakäymälät ovat mökeillä yleisiä ja nykyosaamisen seurauksena hajuttomia, ympäristö- ja käyttäjäystävällisiä.

Kukkian Suojeluyhdistys haluaa nostaa aiheen esiin sillä huonosti hoidettu kuivakäymälä mahdollisine valumineen vaikuttaa järven kuntoa heikentävästi. Kuivakäymälöistä ja niiden tuotoksista saa oheisten linkkien takaa paljon hyödyllistä tietoa ja neuvoja laitevertailuja myöten.

Omiin tarpeisiin sopivan kuivakäymälän valinta ja sen tuotosten huolellinen hoitaminen on yksittäisen mökkiläisen kannalta helpoimpia tapoja vaikuttaa järven puhtaana pysymiseen.

Ohessa Huussi ry:n tuottama kuivakäymälöiden ABC, jolla pääsee helposti alkuun aiheessa.

Kuivakäymälä⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠

Hyödyllisiä linkkejä kuivakäymälöihin, lainsäädäntöön ja vesiensuojeluun liittyen:

Jätevesiopas (vesiensuojelu.fi)

Käymäläseura Huussi ry